Nazywam się Monika Jerzyk. Z wykształcenia i zamiłowania jestem pedagożką specjalną. Kwalifikacje zawodowe zdobyłam na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Akademii Muzycznej w Łodzi. Moją największą pasją jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych osób z wieloraką niepełnosprawnością. Od blisko 12 lat tworzę niezwykle ważne dla mnie miejsce – Centrum Rozwoju Porozumiewania Gadatek, w którym każdego dnia staram się udowadniać, że niemożliwe nie istnieje.
W codziennej pracy, na każdym spotkaniu terapeutycznym łączę wiedzę i umiejętności z obszaru komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) z konceptem bazalnym prof. A. Frölicha. Bliska jest mi również idea Porozumienia bez Przemocy (NVC). Jestem certyfikowaną trenerką Videotreningu Komunikacji oraz terapeutką w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach.
- Wykształcenie
- Kwalifikacje
- Konferencje
- Superwizje
- Publikacje
2005 - Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, kierunek pedagogika specjalna, studia magisterskie
2005 - Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Wydział Kompozycji, Teorii muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej, kierunek muzykoterapia, studia licencjackie
2024
- Dialogi Ciała i Psychiki: Zawstydzony umysł, zawstydzone ciało - refleksje na temat relacyjnych doświadczeń traumatycznych i cielesności, Katarzyna Schier, Marzena Barszcz, Poznań
- Cykl wykładów "Szanse i zagrożenia rozwoju w pełnym cyklu życia", Teresa Jadczak – Szumiło, Polski Instytut Traumy
- Seminarium - Autentyczne zaangażowanie jako istota interpersonalnego przekształcenia afektu potraumatycznego, Joanna Chmarzyńska - Golińska
- Dowody oparte na praktyce w superwizji praktyki skoncentrowanej na rozwiązaniach, Haesun Moon
- Praca ze wstydem i złością w psychoterapii, Leslie Greenberg
2023
- 4 letnie szkolenie całościowe z psychoterapii w Polskim Instytucie Ericksonowskim (atestowane przez Sekcję Naukową Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego)
- 2 letnie “Szkolenie w zakresie teorii więzi oraz psychoanalitycznie zorientowanej psychoterapii relacji rodziców i niemowląt” pod kierownictwem Tessy Barandon z Anna Freud Center w Londynie
- "Więź jako czynnik chroniący rozwój". Bazowe szkolenie wprowadzające do zrozumienia wczesnej traumy relacyjnej, Teresa Jadczak – Szumilo, Polski Instytut Traumy
- Growth Trough Play System, stopień I, Iwona Wojtasik
- „Attenttion Autism”, Celina Twardysz, Poznań
- „Kiedy leczenie staje się traumą. O istocie, profilaktyce i terapii traumy medycznej”, Sabina Sadecka
- „Pomiędzy wiedzeniem, a niewiedzeniem”, warsztat superwizyjno - szkoleniowy dla psychoterapeutów, prof. Bogdan de Barbaro, Poznań
2022
- Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, uzyskanie tytułu terapeutki
- Teoria Poliwagalna. Założenia i praktyka, Deb Dana
- "Wcześniactwo jako trauma", Iwona Palicka
- "Korowe zaburzenia widzenia. Podstawy diagnozy i terapii", dr Christine Roman Lantzy
- "Współczesne rodzinne kryzysy", Ewa Majchrowska
- "Wprowadzenie do podejścia terapeutycznego Systemu Wewnętrznej Rodziny", Agnieszka Pietlicka
- "Obok ciebie na ostatnim etapie życia: Jak towarzyszyć osobom umierającym", Anja Franczak
- "Emocje, mózg i ciało w terapii traumy rozwojowej i relacyjnej", Iwona Palicka, Małgorzata Klecka
2021
- Somatic Experiencing - warsztat wprowadzający, Kavi Alessandro Gemin
- "Praca z osobą w żałobie - nowe Perspektywy", Anja Franczak
2020
- Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, uzyskanie tytułu konsultantki
- „Coughdrop jako narzędzie w komunikacji”, Edyta Tyszkiewicz
- „Komunikacja osób w stanie wegetatywnym bądź minimalnej świadomości”, Edyta Tyszkiewicz
- Seminarium "Wibracja w Stymulacji Bazalnej", Teresa Wysocka
- "TSR poza schematem", Tomasz Świtek
2019
- „Wprowadzamy AAC – warsztaty”, Alina Smyczek
2018
- Stymulacja bazalna w pielęgnacji, Teresa Wysocka
- Zabawa bazalna, Teresa Wysocka
- PSR w pracy z rodziną osoby z niepełnosprawnością, Ewa Majchrowska
- Wprowadzenie do porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga „Ja - zrozumieć siebie”, Agnieszka Pietlicka
- Porozumienie bez przemocy Marshalla Rosenberga „Ty - zrozumieć druga stronę”, Agnieszka Bagińska
2017
- „Kiedy końca nie widać – praca ze zjawiskami chorobowymi z wykorzystaniem metod TSR”, Tomasz Świtek
- „Śmierć to jeden z tematów w życiu”, Tomasz Świtek
2016
- „Współpraca z rodziną w ujęciu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach – interwencja i terapia”, dr Jacek Szczepkowski, Artur Lewiński
2015
- „TSR w obszarze pracy z klientami z zaburzeniami psychicznymi”, Greg Vinnicombe
2014
- „Rozwiązania wewnątrz”, Yasuteru Aoki
2013
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach poziom zaawansowany, Centrum Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Tomasz Świtek
- „Wstęp do pracy z dzieckiem i rodziną”, Ewa Majchrowska
2012
- Videotrening Komunikacji, uzyskanie tytułu trenera
2011
- Terapa bazalna, kurs zaawansowany, Teresa Wysocka
2009
- Terapa bazalna, kurs podstawowy, Teresa Wysocka
- Wprowadzenie do metody Videotreningu Komunikacji, Katarzyna Ślęczek, Ewa Reczek
- Kurs I stopnia w zakresie teorii i terapii Integracji Sensorycznej „Neurofizjologiczne podstawy procesów integracji sensorycznej”, Małgorzata Karga
2008
- „Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych – III stopień”, dr Magdalena Grycman
- „Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych – I i II stopień”, dr Magdalena Grycman
- Piktogramy – metoda alternatywnej i wspomagającej komunikacji, Maria Podaszewska
- Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się osób niemówiących, Alina Smyczek
- „Podstawowe założenia, zasady i metodyka wieloprofilowego usprawniania dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w systemie Nauczania Kierowanego”
- Metoda Ruchu Rozwijającego, stopień II, Marta Bogdanowicz, Dariusz Okrzesik, Gdańsk
- Praca z oddechem i ciałem. Programy aktywności M. i Ch. Knillów, dr Maria Piszczek
- Zabawy fundamentalne we wspieraniu rozwoju małego dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, Emilia Link
- „Diagnoza rozwoju i ocena funkcjonowania dziecka w wieku 0-3 lat”, dr Maria Piszczek
2007
- „Prowadzenie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych z dziećmi z upośledzonymi w stopniu głębokim”, Przedszkole Specjalne „Orzeszek”
2006
- Program rozwoju komunikacji MAKATON, poziom zaawansowany, dr Bogusława Kaczmarek
2005
- Metoda Ruchu Rozwijającego, stopień I, Marta Bogdanowicz, Dariusz Okrzesik
2004
- Program rozwoju komunikacji MAKATON, poziom podstawowy, dr Bogusława Kaczmarek
Konferencje - prelegentka
2020
- Konferencja „Model aktywnej komunikacji w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi”, warsztaty „Sygnały na ciele – wspomagające działania komunikacyjnego partnera”, Radom
2019
- Ogólnopolska konferencja w Oławie pt. Rola partnera we wspomaganiu rozwoju komunikacji osób ze złożonymi problemami w komunikowaniu się, wystąpienie „Kluczowe kompetencje terapeuty AAC”
- VIII Reszowska Sesja Logopedyczna „Kiedy język giętki nie umie powiedzieć tego co pomyśli głowa – metody alternatywnej i wspomagającej komunikacji w terapii pedagogicznej”, wystąpienie „Uczynić niemożliwe możliwym – komunikacja z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością” oraz warsztaty „Od czego zacząć budowanie Indywidualnego Systemu Komunikacyjnego u osoby z wieloraką niepełnosprawnością – nauka identyfikowania zachowań komunikacyjnych”
- Powiatowa konferencja pt. „Komunikacja AAC wspólną drogą rozwoju”, wystąpienie „Niezależność w zależności – studium przypadku”, Nowa Sól
- Konferencja Innowacyjne Strategie AAC, edycja IV, wystąpienie „Powolny? Fasynujący? Proces budowania Indywidualnego Wieloskładnikowego Systemu Komunikacyjnego", Rzeszów
2018
- Seminarium „Alternatywne sposoby komunikowania się - AAC”, wystąpienie „Dużo mitów i kilka faktów na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej”, Poznań
- Konferencja Innowacyjne Strategie AAC, edycja III, wystąpienie „Niezależność w zależności. O podejściu skoncentrowanym na zasobach w pracy z osobą z głęboką wieloraką niepełnosprawnością”, Rzeszów
- Konferencja ”Magis in Medicinae III – więcej w medycynie”, warsztaty „Rozumieć i być rozumianym – jak porozumiewać się z osobą z głęboką wieloraką niepełnosprawnością”, Poznań
2014
- Konferencja „Dobre praktyki szkolnictwa specjalnego”, wystąpienie „Wczesne strategie komunikacyjne”, Barcice
2013
- Międzynarodowym Sympozjum “Augmentative and Alternative Communication in schools- an open door to participation”, wystąpienie „Early Communicatiom Staregies” oraz „How to build Individual Communication System”, Bukareszt
- 9th Eastern and Central European Regional Conference on Alternative and Augmentative Communication „Communication for All”, wystąpienie „Early Communication Strategies” Kijów
- Spotkania na Tak, Międzynarodowa konferencja poświęcona podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną, wystąpienie „Wczesne Strategie Komunikacyjne”, Poznań
2011
- VIII Międzynarodowa Konferencja Krajów Europy Środkowej i Wschodniej „Let’s talk together – AAC in Europe”, wystąpienie „Jak wprowadzać AAC”, Warszawa
Konferencje - udział
2024
- XVIII Ogólnopolska Konferencja Naukowa Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach: „Przyszłość, teraźniejSzość, pRzeszłość – PsychoTerapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach W PROCESIE TRANSFORMACJI, Toruń
- II Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Zdrowia Psychicznego Niemowląt Siła Więzi "Naprzeciw traumie", Warszawa
- 16. Ogólnopolska Konferencja Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę "Ostrożnie dziecko! Profilaktyka krzywdzenia małych dzieci" Warszawa
2023
- XXVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Europejskiego Towarzystwa Terapii Krótkoterminowej (EBTA), Sosnowiec
- XVII Ogólnopolska Konferencja Naukowa Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach: „Wokół r(el)acji w TSR!”, Toruń
- „Empatia, a umieranie” i śmierć. Dobre praktyki w relacji lekarz - pacjent – rodzina”, Warszawa
- AAC w przedszkolu i szkole. Wspieranie rozwoju i funkcjonowania osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
- "Ciąża, poród, więź - psychologicznie o początkach", Krakowski Instytut Psychoterapii, Kraków
2022
- XVI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach "W procesie zmian - w obliczu wyzwań"
- "Życie - Śmierć. Spotkanie II", Instytut Dobrej Śmierci, Polskie Stowarzyszenie Somatic Experiencing
2021
- XV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach "Siła w różnorodności"
- I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa "Życie - Śmierć", Instytut Dobrej Śmierci, Polskie Stowarzyszenie Somatic Experiencing
2020
- XIV Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach "Nie zmienisz już raz rozdanych kart, ale możesz zdecydować, jak nimi zagrasz. Sposoby radzenia sobie w obliczu zmian”.
2019
- XIII Ogólnopolska Konferencja. Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. " TSR - wspólne założenia, różne rozumienie(a).
2018
- XII Ogólnopolska Konferencja Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach „Róbmy, co działa – wyzwania praktyki pomocowej
- II Konferencja Naukowa Sekcji Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Język w procesie zmiany”, Warszawa
- Spotkania na Tak „Niezależność – konferencja poświęcona podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną”, Poznań
2017
- Spotkania na Tak „(Nie)dyrektywnie – konferencja poświęcona podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną”, Poznań
- I Konferencja Naukowa Sekcji Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Obiektywna rzeczywistość subiektywna”, Warszawa
- V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Ku standardom w opiece nad pacjentem w śpiączce”, Toruń
2015
- I Międzynarodowe Seminarium Naukowe „Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji”, Poznań
- Konferencja „Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju”, Kraków
- VIII Ogólnopolska Konferencja Naukowa Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach „Świat Rozwiązań – doświadczenia, konteksty, wyzwania”, Toruń
- Spotkania na Tak, V Konferencja poświęcona podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną „Zachowania trudne”, Poznań
2013
- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach „Razem można więcej, czyli rzecz o współpracy”, Toruń
2012
- VII Warsztaty Stowarzyszenia „Mówić bez słów” pt. „Wysoka technologia i rozmawiasz”, Warszawa
- Conference of the European Brief Therapy Association „Upside down – Solution Focused Paradigmes- Revolutions and Evolutions”, Toruń
- Spotkania na Tak, Konferencja poświęcona podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną „Władza w rękach specjalisty”, Poznań
- Międzynarodowe seminarium Videotreningu Komunikacji, Maltańskie Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie w Krakowie
2008
- V Warsztaty Stowarzyszenia „Mówić bez słów” pt. „I kto to mówi? Zastosowanie AAC w terapii małego dziecka i jego rodziny”, Warszawa
2024
- Superwizja grupowa w PSR, Tomasz Świtek Tomasz Świtek
- Superwizja grupowa w PSR, Magdalena Szutarska
2023
- Superwizja indywidualna w PSR, Tomasz Świtek
- Superwizja grupowa w PSR, Tomasz Świtek
2022
- Superwizja indywidualna w PSR, Magdalena Szutarska
- Superwizja indywidualna w PSR, Tomasz Świtek
- Superwizja grupowa w PSR, Tomasz Świtek
2017-2022
- Superwizja grupowa w PSR, Tomasz Świtek, Centrum Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach
2019
- Superwizja grupowa w PSR, Thorana Nelson, Utah State University
2018
- Superwizja grupowa w PSR, Ewa Majchrowska, Laboratorium Edukacji i terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
- Superwizja grupowa w PSR, Luis Alarcon, Centrum Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
2009 -2017
- „Opracowywanie strategii AAC z wprowadzanie działań korygujących”, superwizje z dr Magdaleną Grycman
2015
- Superwizja indywidualnych zajęć terapeutycznych, prof. Peter Zentel, Instytut Pedagogiki Osób z Głębszą Niepełnosprawnością Intelektualną i Niepełnosprawnością Złożoną Uniwersytetu Pedagogicznego w Heidlebergu
2014 - 2016
- Superwizja w stymulacji bazalnej, Teresa Wysocka, Międzynarodowe Stowarzyszenie Stymulacji Bazlanej w Stuttgardzie
2012
- Superwizja w Videotreningu Komunikacji, Ab Molevijk, AIT - Holandia
2011
- Superwizja indywidualnych zajęć terapeutycznych, Gill Brearley – Wielka Brytania
2008
- Superwizja grupowa, Monika Orkan – Łęcka, Stowarzyszenie Tęcza
- M. Jerzyk "Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jako uczestnik interakcji", Studia Edukacyjne, 72/2024
- M. Jerzyk "Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach - perspektywa specjalisty AAC", Terapia Specjalna, 1/2021 (17)
- M. Jerzyk „Sygnały na ciele – geneza, teoria, praktyka”, Terapia Specjalna 4/2020 (15)
- M. Jerzyk "Historia trzech spotkań – proces tworzenia strategii wspomagających porozumiewanie się, Terapia specjalna 1/2020 (11)
- M. Jerzyk, M. Grycman "8 kryteriów warunkujących skuteczność oddziaływań AAC w środowisku rodzinnym", Terapia specjalna 1/2020 (11)
- M. Jerzyk, M.Grycman, M. Bucyk „Model aktywny. Komunikacja wspomagająca i alternatywna”, 2020
- M. Jerzyk „Oddziaływania wspierające rozwój komunikacji osób z wieloraką niepełnopsrawnością” , Terapia specjalna (4), 2019
- M. Jerzyk, Magdalena Grycman „O kondycji polskiego AAC”, Terapia specjalna, 2018
- M. Jerzyk „Proces tworzenia Indywidualnych Systemów Komunikacyjnych dla osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością” w: J. Kielin (red) „Rozwój daje radość”, GWP, Sopot 2014
- M. Jerzyk „Miejsce i rola programu rozwoju komunikacji MAKATON w Indywidualnych Systemach Komunikacyjnych dla osób z głęboką wieloraką niepełnopsrwnością”, w: B. B. Kaczmarek (red), Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, Impuls, Kraków 2014